Nog meer sneeuw en Hollanders

15 december 2012 - Zjytomyr, Oekraïne

Hallo daar,

Vorig weekend zijn er Nederlanders op bezoek geweest, dus had ik een keer mensen om mee te praten :) Daarom een verlate blog. Waar ik de vorige keer schreef over sneeuw die gevallen was, had ik het nog maar over het begin. Het heeft sindsdien flink gesneeuwd en de sneeuwschuivers blijven heen en weer rijden. Een aantal keer heeft er een bus vastgezeten voor mijn huis, maar die mensen zijn ook losgekomen :) Ik zat toen dus niet in de bus, heel fijn. Het blijft ook lekker koud. Vandaag is het overdag -10, dus een muts is ideaal :)

De Hollanders waren een welkome afwisseling. Ik was echt bijna vergeten hoe het is om mensen om je heen te hebben die dezelfde taal spreken. Ieder woord dat gezegd wordt versta je :) En veel grapjes tussendoor komen nu ook binnen. Heerlijk!! Het gezelschap was erg aangenaam en opnieuw waren er veel Nederlandse producten meegkomen, zoals bolletjes, pindakaas, pindasaus, chicken tonight, vlokken, ontbijtkoek, apekoppen, kaas, enz. Weer lekker genieten :)

Het reisgezelschap kwam om voorbereidingen te treffen voor de komende werkvakantie in 2013. Op alfabetische volgorde bestond het gezelschap uit Anne, Ben, Erik-Jan, Henk en Laura. De moeder van Erik-Jan was ook aanwezig doordat zij een heerlijke cake heeft gebakken!!!! Verder waren er ook strooigoed, zwarte pieten pakken, chocoladeletters en cadeautjes meegenomen. Maandagochtend hebben Margreet en ik ons verkleed als zwarte piet en hebben we de bewoners verrast. Heerlijk om handen vol kruidnoten door die vergaderzaal te mikken :P Verder hebben we toen nog een bingo gedaan. Als ze bingo hadden mochten ze een cadeautje uitzoeken. Er zijn ook wat valse bingo's geroepen, dus dat werd een liedje zingen of een gedicht voordragen. De meeste daarvan hadden een zeer stichtelijke inhoud, maar het was toch een goeie combi :) De bewoners vonden het echt leuk, dus het was een zeer geslaagde actie. De topper van een foute bingo roepen was van Anne. Hij deed die ronde niet mee, maar riep bingo voor Laura, maar die had helemaal geen bingo. Lekker hoor!!

's Avonds zijn we met de groep Hollanders en Jan en Margreet in een restaurant wezen eten, wat zeer voortreffelijk was :P Dat was gewoon echt een heerlijke maaltijd, dus een goede afsluiter van het bezoek.

Toen dinsdag de Hollanders vertrokken was het wel weer even wennen aan de stilte hier. De hoeveelheid aan eten is ook weer een stuk minder, maar inmiddels ben ik er weer een beetje aan gewend :)

De periode die ik hier zit heeft als doel om mee helpen met het realiseren van een project dat hulp bied aan dak- en thuislozen. Nu bestaat er al 'De Soepbus' die voorziet in een maaltijd vanaf een kerkplein. Het idee is om een warme ruimte te regelen waar mensen rustig kunnen zitten om hun maaltijd op te eten, waar ze kunnen douchen en hun kleren kunnen wassen. Iets wat in Nederland niet onbekend of ongewoon is. Nou  hier dus wel. Er is praktisch niks dat aan hulp geboden wordt. Bij dit project is het belangrijk dat partijen vanuit de stad, dus kerken, de gemeente, ondernemers en dergelijke, bij dit project betrokken worden. In de tijd die ik hier ben geweest is een start gemaakt met het verzamelen van de benodigde informatie en zal ik, na mijn terugkomst in Nederland, me met dit project bezig blijven houden. Dus ik ga hier zeker nog wel meer over laten horen.

Voor de mensen die het niet doorhebben: volgende week zaterdag vlieg ik alweer terug, dus dat is nu echt keisnel en vet dichtbij. Avontuur Oekraïne is bijna voorbij...

Wat er ook nog even plotseling gebeurde was dat er een begrafenis voor mijn huis plaatsvond. Ik had het niet door, want de lijkwagen was een bus, een gewone lijnbus. Het was een hoog modelletje en de kist kwam uit een luik aan de achterkant. De kist is dan overigens nog open. Hij wordt pas dichtgetimmerd vlak voordat deze het graf in gaat. Mensen omarmen en kussen het lichaam van de overledene nog veel. Beetje anders, maar niet raar. Eigenlijk is dat met veel dingen die hier gebeuren, zoals ook een kerkdienst en dergelijke. Ik bedoel, het is anders dan bij ons, maar een heel land doet het zo, dus raar is het niet. Gewoon iets wat wij niet gewend zijn. Kan ook weer rust geven, bijvoorbeeld rondom zondagsrust. Daar tillen wij in Nederland zwaar aan. Hier draait zondag alles gewoon door. Iedereen gaat ook gewoon boodschappen doen. Het kan voorkomen dat de auto die de dominee thuisbrengt even stopt tussendoor omdat de dominee nog even brood moet kopen :P Dus of ze zijn hier heel zondig of wij doen wel licht gestrest in Nederland.

Morgen staat de laatste zondag hier te gebeuren. ’s Avonds mag ik meezingen in het koor. Er staat twee mooie nummers op het programma. Jullie kunnen het live volgen via de website van de kerk geloof ik, of die andere, dat weet ik niet. Nederlandse tijd 5 uur begint dat. Voor half 6 ben ik al wel geweest denk ik J Ik zal zwaaien, ja :p

Groeten en blijf met God,

Robert

1. Jan,Eline,Lotte:
    15 december 2012
    Weer erg leuk om je verhaal te lezen! Maar we zien er nu wel weer naar uit om je verhalen gewoon live te zien en te horen....!
    Liefs Jan en Eline en dikke kus van Lotte
  2. Pa:
    15 december 2012
    Sjonge wat een verhaal. Benieuwd naar je vervolgactiviteiten voor het project. Het aftellen is begonnen. Goede zondag.
  3. Will:
    15 december 2012
    Leuk je zo te volgen, we wensen je een goede zondag.
    En dan volgt een week van afscheid nemen.
    Nog een fijne laatste week en een welkom in Nederland.
    Hartelijke groet van de Broere's
  4. André de Raad:
    16 december 2012
    Hé Robert,

Goed om van je te horen! Top! Ik hooo je zsm wel te spreken! Kc ofzo? Ga met God idd! Tot snel!

Groet, andré (ook aan de broeders en zusters daar)
  5. E-J:
    19 december 2012
    Mijn jas is nog steeds niet gemaakt! Deze cimineel in het Baken zette al zijn krachten in om eens flink mijn jas te scheuren! Het eerste geld wat je ophaald met sponsoring gaat naar mij.
    Zeg Robert, gaan we in de vakantie met de motor? Beetje vent kan niet alleen bingoën...(a):)