SNEEUW!!!!

4 december 2012 - Zjytomyr, Oekraïne

Dag allen,

De vorige blog was een kleine flater met weinig interessants, maar deze blog wordt een topper. Dit komt door de natuur, want gisteren rond een uur of half 10 ochtends dwarrelden er zeer kleine vlokjes sneeuw naar beneden. Het ging harder sneeuwen en is niet meer opgehouden tot gisterenavond laat. Er ligt denk ik minstens 10 cm. Dit leverde weer avonturen op, maar dat zometeen.

Eerst wil ik iets vertellen over de afgelopen zondag. In de ochtenddienst was het Avondmaal. Een fijne gebeurtenis met een positieve werking. 's Avonds stonden er 2 liederen op het programma die het koor zou zingen. 2 echt mooie liederen. Muzikaal sterk met een goede tekst. Het meezingen in het Russisch of Oekraïens gaat stukken beter. De kerkdiensten worden altijd live uitgezonden en zijn daarna terug te vinden. Er is hier dus kerk TV. Allereerst een link van de website van de kerkelijke gemeente hier. http://www.cerkva-rizdva.blogspot.com/ . De taal is voor Hollanders niet leesbaar, maar met google kun je een translate eroverheen gooien. De website blijft dan hetzelfde en anders kijk je maar naar de plaatjes :P Daarnaast wil ik een link delen waar het filmbestand staat van de kerkdienst zondagavond. Ik hoop dat het een beetje klinkt. De liederen hebben we los van elkaar gezongen en redelijk in het begin van de dienst. Ik hoop dat jullie het kunnen vinden. http://www.ustream.tv/recorded/27447471 Ik sta trouwens rechts.

Voor ik over de sneeuw begin wil ik nog even terugkomen op mijn vorige blog waar ik geloof ik iets heb verteld over het feit dat het boodschappen doen nu goed gaat en dat er geen vreemde situaties meer voorkomen, nou, dat is niet helemaal waar. Ik ging namelijk vorige week met de bus van Zjitomir naar Vollitsja. Ik stapte halverwege in. Als je gepast betaald kun je gewoon doorlopen zonder iets te zeggen, wat ongeveer drie kwart van de mensen doet. Als je groter geld geeft vragen ze soms of je voor meerdere mensen betaald. Nou, dat was bij mij nog niet voorgekomen tot nu toe. Ik gaf een briefje van 10 en een ritje kost 4. De buschauffeur kijkt me aan en zegt 'Odin?' (Russisch voor 1). Ik herkende het woord niet helemaal en verstond het niet, dus ik zette mijn lief glimlachende maar toch vragende gezicht op. De chauffeur zei nog een keer 'Odin?', waarna ik zei dat ik het niet begreep. In plaats van gewoon wisselgeld terug te geven en te zien of dat zou kloppen brulde hij echt flink hard nogmaals 'ODIN????!!!!' Nou, toen wist de hele bus ervan. Ik wou ja terug brullen, maar mijn glimlachende vragende gezicht had ik nog op, dus ik heb liefdevol ja teruggezegd. Echt een chagerijn, maar ja ik zou dat ook zijn als ik zijn baan had in die stad in zo'n bus :P Dus ik heb het hem vergeven.

Ik ga het nu echt over de sneeuw hebben, want ik kijk net mijn raam uit en zie iemand uit de bus stappen, een eindje lopen en vervolgens bijna onderuit gaan. Helemaal niet leuk natuurlijk, maar het is een grote man met een dikke donkere bontmuts op die half de vogeltjesdans uitvoert om niet om te vallen. Dus dan is het toch grappig :P Dat hier sneeuw is vind ik top, want dan heeft de kou tenminste nut. Er is echt een flink pak gevallen, maar alles gaat hier gewoon door. Motoren en brommertjes rijden gewoon, net als auto's en bussen. Dus ik dacht laat ik even boodschappen gaan doen. De bus kwam op tijd en ik stapte in. Voordeel is dat alle kuilen in de weg een stuk minder zijn, dus het was een comfortabele reis. Om in de stad te komen gaat de weg even een stuk naar beneden, vervolgens is er dan een brug en dan is het een stuk omhoog. Een aantal automobilisten of vrachtwagenchauffeurs hadden problemen om omhoog te komen, dus op dit punt stonden wat agenten. Of ze liepen, maar ze hielpen niet echt om de auto's en vrachtwagens omhoog te krijgen. De bus denderde in ieder geval keidhard door en reed gewoon naar boven. Ik zag ondertussen een strooiwagen voorbij komen en ze strooien hier met zand. Ik weet niet of het werkt, maar het kleurt leuk, dat bruin. Of het was gewoon een vrachtwagen met een gat in de laadklep, ik bedoel het is wel nog steeds Oekraïne, dus dat zou zomaar kunnen :P Toen we in de stad waren moest ik er pas bij de laatste halte uit, dus ik bleef nog even zitten, maar er zijn her en der bushaltes waar de bus stopt. Dan gaat de bus even aan de kant om vervolgens weer weg te rijden. Nou was dat wegrijden leuk, want de chauffeur gaf dan echt flink veel gas, waarbij eerst de achterkant van de bus een halve meter ofzo weggleed naar rechts en dan ging de bus pas vooruit. Ik zat echt met een big smile op m'n gezicht. Vervolgens zijn er in de stad ook stukken waar de weg omhoog loopt en dan staan er aan de rechterkant de auto's die niet omhoog komen en al slippend stilstaan :P En dan peren links de auto's voorbij die wel omhoog komen. Toen we even stil stonden en wachtte tot een auto omhoog kwam, stonden er aan de linkerkant van ons auto's voor het stoplicht te wachten. De rijbaan daar weer naast was leeg en een ander klein busje scheurden even daaroverheen om voorbij ons te kunnen. Ik keek niet eens heel raar op, dus ben al behoorlijk wat gewend hier :P Toen heb ik boodschappen gedaan en netjes m'n groenten af laten wegen. Ik ga namelijk gehakschotel maken, zonder gehakt, zonder wortels, met champignons ( tot zover het recept) en met rijst, een paprika en ananas. Dus ik ben benieuwd want ik heb nog niet gekookt, wat wel de bedoeling was.

Toen ik namelijk klaar was met boodschappen doen ging ik naar het busstation toe. Daarvandaan zag ik een bus vertrekken die ik denk ik moest hebben, dit was ruim een blok verder. Ik had ff behoorlijk wat positiviteit en naïviteit in me en ben gaan rennen achter die bus aan. Met m'n snowboots ging dat nog aardig door de sneeuw en ik had toch geen eieren bij mij, dus in m'n tas kon niks kapot. Ik rennen door de stad, maar die bus was allang weg natuurlijk. Toen ben ik maar bij een halte gestopt en ging daar wachten op de bus. Het waaide best hard en in combinatie met sneeuw kon je niet zomaar de kant op kijken waar de bus vandaan kwam. Dus ik stond daar eerst een minuut of 10 met mijn rug tegen de wind in en af en toe omkijkend. Toen de bus nog niet kwam dacht ik dat het nog wel langer zou duren, dus ik ben iets meer uit de wind gaan staan, een paar stappen weg bij de bushalte vandaan. Dus ik sta daar lekker als ik ineens mijn bus 119 de halte voorbij zie peren. Dus ik weer rennen en hij stopte bij een stoplicht, dus ik de weg op en kloppen op die deur. Deed de buschauffeur gelukkig open al keek hij wel heel vreemd. Echt raar gewoon, maar boeie, ik had m'n bus en was uit de sneeuw.  De terugweg ging eigenlijk wel prima, totdat ik thuis kwam. Er was namelijk geen stroom. Af en toe flikkerde het licht of één keer ging het 10 minuten aan en toen ging het weer uit. Het stormde inimddels met sneeuw. Dus rond etenstijd ben ik naar 'Het Anker' gelopen (15 minuten) om daar te eten, want ze hebben daar een generator en dus licht en warmte. Dat was ff iets minder. Toen ik thuiskwam aan het einde van de avond deed het licht het weer, dus dat is fijn.

Nu ga ik zo koken en dat gaat vast goedkomen, behalve dat er nu geen druk op de waterleiding zit, dus is er bijna geen water :( Maar goed, dat overleven we ook wel weer. Ik zal ook nog proberen wat foto's te uploaden als bewijs van het winterse weer hier.

Zo, dit is weer een goedmaker van de vorige blog :P

Groeten verder,

Robert

1. Pa:
    4 december 2012
    Sjonge, winter dus! Hier was er gisteren wat natte sneeuw, meteen heel het verkeer van slag. Wij zijn niet zo winterbestendig denk ik.
    Groeten pa.
  2. E-J:
    4 december 2012
    Jaja, op koor. wel vlakbij het leuke pianomeisje!;)
    Wel echt supergaaf man. Als wij a.s. zondag er zijn dan moet jij natuurlijk wel zingen he:) tot zaterdag man.
  3. Janneke:
    Hoi Robert,
    Ik lees je Blogs wel hoor, en vind ze allemaal even interessant =)
    Ik mis je hier, je opgewektheid ennem zondag met de zangdienst .. Pfooeee! =P
    t actievoeren gaat supergoed voor Zambia.
    Ik bid voor je,
    Janneke

Ps. Ben je al een echte rauwe oerman geworden?
    Ps2. We mailen?
  4. Petra:
    5 december 2012
    EINDELIJK sneeuw!! Waar je zo op gehoopt had en waar je in NL voor bent wezen shoppen;)! Tof om je verhalen te lezen! Je maakt veel mee zo! Verl sneeuw plezier! En ook gezellige tijd met je bezoekers van het weekend. Ookal ga je die niet veel zien toch?
    Liefs
  5. Els:
    5 december 2012
    Leuk! Deze blog maakt de vorige weer helemaal goed inderdaad :)
    En mooie foto's trouwens! Leukleuk sneeuw, hoewel het hier zo'n 25 graden is en dat ook echt heel lekker is, mis ik de sneeuw stiekem toch wel een beetje hoor.. Geniet er nog ff van!
  6. Marielle:
    6 december 2012
    Robert! Echt super leuk om je verhalen te lezen! Haha, ik hoor je het gewoon vertellen :) Succes nog daar hè, enne, als je terugkomt wacht je nog meer sneeuw... Alleen voor zo'n miezerig beetje als hier ligt hoef je je snowboots niet aan :p Geniet er van daar en fijn weekend!
  7. Harm en Heidi Mandemaker:
    7 december 2012
    Hoi Robert, het ligt misschien aan ons..maarre...vonden je vorige schrijven ook goed om te lezen. Het zijn ook vaak de "gewone" belevenissen die ons
    op de hoogte houden van je belevenissen daar.
    Hebben ook deze keer weer met plezier gelezen!

groet uit een deels wit Werkendam
  8. Diny Terdu:
    11 december 2012
    Hallo Robert,

Je moeder heeft ons de link doorgestuurd zodat wij je kunnen volgen. Wat een ervaringen doe je daar op, respect hoor!!!!!!
    Geloof maar dat jij straks geniet van de kookpotten van je moeder........ of ga je dat nu zelf doen??????
    Groetjes,
    Oom Arthur en tante DIny
  9. Lisa:
    15 december 2012
    Hi Robert,

Leuk om iets van je te lezen! Het is hier best stil zonder je.
    We hopen je snel weer te zien. Geniet er nog van!

Groetjes Lisa