Zondag plus werkdagen

7 november 2012 - Zjytomyr, Oekraïne

Hai,

In de vorige blog heb ik verteld over Alexander die mij van het vliegveld afhaalde. Nu heb ik daar niet bij verteld dat zijn auto op een kerstboom leek. Toen ik namelijk in de auto zat keek ik om me heen en viel mijn oog op de kilometerteller. Die gaf namelijk 0 aan :) Daarnaast branden er meerdere controlelampjes. Je weet wel, die lampjes die bij het starten van je auto oplichten en daarna uitgaan. Er branden er minstens 4!!! Dus vanaf nu hoef je echt niet gelijk te stoppen als er een lampje gaat branden, want je kunt nog minstens 2 uur lang doorrijden :)

Zondag ben ik naar de kerk geweest. 's Ochtends met de bus, over de bus straks meer, en avonds met de bewoners van het Anker mee in het busje. De ochtenddienst had ook de bediening van het Heilig Avondmaal. De dominee en twee helpers komen met het brood en de wijn langs. Het brood is echt een brood dat opgedeeld wordt. Geen voorgesneden plakken en het smaakte beter. Niet dat dit van belang is, maar dat viel me op. Op de paar honderd mensen die er waren gingen er een tiental niet aan. In de avonddienst was er ook een amerikaanse dominee. Dus die kon ik prima volgen. De andere preek werd vertaald door Jan. Het was een jeugddienst die ging over de vruchten van de Geest. Als je bid om wijsheid krijg je meestal niet direct wijsheid (kan wel), maar krijg je een situatie waardoor je wijzer wordt. Zo kunnen wij situaties meemaken waar God juist met ons bezig is. Kan toch een flinke opsteker zijn in een moeilijke situatie :) Verder was het jongerenkoor er en dat was echt mooi. Vanaf volgende week ga ik ook meerepeteren :)

Maandag was de eerste dag in het Anker. 's Ochtends was er een bijeenkomst met alle bewoners, het personeel en de huisarts. De huisarts is een vrouw met de naam Aksana en is echt een vet lache mens. Als mensen tegen mij praten in het Russisch, en ik ze niet begrijp, dan lach ik vriendelijk terug en zeg da=ja. Aksana heeft een andere reactie, namelijk gewoon je stoïcijns aan blijven kijken alsof je je zin nog af moet maken. Echt gruwelijk lachen!! En ze heeft mij 'mijn zonnetje' genoemd. Hilarisch toch? Margreet legde uit dat dit vrij normaal is dat mensen elkaar mijn zonnetje of visje of weet ik veel wat noemen. Moeten wij in Nederland ook eens gaan doen. Veel gesprekken worden dan een stuk leuker!!

Maandag ben ik ook met Eduard de stad in geweest. Even over de bussen hier: die zijn oud. Het leuke daarvan is dat er vaak een enorm vet design bekleding in zit :) Ik hoop de volgende keer een foto te maken. Het hing in Nederland ongeveer in de jaren 70 voor het raam. Dus die weggeven gordijnen zijn goed terecht gekomen :) Bij het busstation in Zjitomir komen veel bussen bij elkaar. Bizar hoe veel lawaaid die dingen maken. Zo lol om te zien. Je bent verbaasd als je een bus ziet staan die in Nederland op de sloop zou staan, dat die gewoon start :) Is gewoon leuk om mee te maken! In Zjitomir heb ik de hele middag rondgelopen, waarbij ik m'n telefoon heb opgewaardeerd, boodschappen heb gedaan (ze hebben hier ook lekker gebak), geweest ben in een huis waar ik donderdag op vrijdagnacht ga slapen, maar heb ik vooral een hele hoop mensen gezien. Een deel van die mensen is net als wij welvarend, maar een ander deel loopt of strompeld door de stad met een wagentje achter zich aan slepend met een hoop zooi daarop. Dat is behoorlijk indrukwekkend. Het lastige eraan is dat het vanuit mijn oogpunt redelijk uitzichtloos is. Ze doen geen werk wat ze de mogelijkheid geeft om uit die situatie te komen, maar hebben ook niet de kennis of middelen. Kortom: hulp aan deze groep mensen is hard nodig!!!

Donderdag ga ik in de stad slapen omdat er 's avonds een Bijbelstudie is. De bus gaat dan niet meer terug naar het Baken, dus slaap ik met Eduard in de stad. Daar ben ik dus op maandag even wezen kijken. Nou, dat is echt op z'n Oekraïns. De woning is in zo'n grote grijze rechthoek flat. In de kamer waar ik slaap staan 2 banken tegenover elkaar die beiden als bed dienen. Verder is de keuken half historisch, met een boiler en gasstel, maar bij de boiler worden wel weer dingen bij elkaar gehouden door halve plastic flessen en weet ik veel wat. Geen idee waar het voor is. De badkamer heeft een bad op pootjes met een douchekop waarvan ik me afvraag of er nog water uit kan komen. Op het bad ligt een houten plank en daarmee is een wastafel gecreëerd. Lekker simpel. Ik weet wel dat ik daar niet ga douchen. Het toilet was oké, als je de stank wegdenkt en de vieze vloerbedekking, dus ik ga daar lekker staand :P Wat stank betreft is er nog iets anders. In de bus zitten soms een hoop mensen bij elkaar, nou de lucht er dan hangt kun je met mes en vork eten. Echt bizar. Ik denk erover om alleen op zondagochtend te douchen, misschien dat ik het dan niet meer ruik :)

Dinsdag was de eerste werkdag op het Anker. Ik heb het hek geverfd. Dit maal het grijze gaashek. Het is echt leuk om zo bezig te zijn. Verder ook bladeren geveegd enzo. 's middags en 's avonds heb ik bij het Anker gegeten. Nu hebben de mensen hier meerdere problemen, maar eentje vind ik ook een probleem namelijk het ontbreken van smaakpupillen. Veel van het eten dat gemaakt wordt in het Anker is namelijk zuur en sterk. Ze eten bij het brood gewoon teentjes knoflook en uien. Die snijden ze in vieren en dan hup, in één keer naar binnen. Wordt ik niet direct blij van, maar goed, er zijn ergere dingen. Er is wel vet voedzame soep als lunch. Zit soort van rijst ( ik denk dat het dat is) in en stukjes aardappel en is best lekker :) Verder heb ik ook al zelf gekookt en een deel ingevroren. Lekkere nasi!!

Wat ik ook nog even wil melden is dat ik me op het gebied van geschiedenis behoorlijk heb verdiept vandaag. Ik heb namelijk in de tuin gewerkt en het gereedschap dat gebruikt wordt staat bij ons in de musea's. Zo heb ik geploegd door een metalen frame met 12 pinnen over het land te trekken :P En heb ik een flink stuk land onkruidvrij gemaakt. Morgen waarschijnlijk spierpijn, maar ja, je moet soms jezelf een beetje ontzien in het belang van de ander hé :D

Morgen (donderdag) wordt het varken geslacht. Helaas helaas ben ik er niet want ik ga met Margreet weg. Zeer goed gepland dacht ik zo :P Helaas zullen jullie daar dus ook geen foto's van gaan zien :D Google maar even zou ik zeggen ;)

Als jullie post willen sturen kan dit!!! Het adres is:
Ukraine
Zhytomyr 10008
vul 1 - Travnya 39, app 2
Robert van Eekelen

Mensen, ik zeg het allebeste gewenst. Zouden jullie in je vrije tijd willen bidden voor de werkzaamheden die hier plaatsvinden en voor mij :) Dankje!!

Bokda = ga met God.

1. Pa:
    7 november 2012
    Dag Robert, beter een auto waar wat lampjes blijven branden dan een vliegtuig, denk ik dan maar. En met wat gaten in de weg is een snelheidsmeter in een auto ook overbodig. Mooi om je ervaringen van de kerkdienst te lezen. Gods Geest werkt overal!! Vandaag was het Dankdag. Veel redenen om te danken (en te bidden). Groet Pa.
  2. Els:
    8 november 2012
    Robbbieee! Ik ben lid hoor! haha, helemaal ontschoten! Maar tof om te lezen, ik dacht dat wij lange verhalen schreven maar jij kunt er ook wat van! :)
    Wij zeggen hier ook steeds braaf 'ja ja' als we het niet snappen xD haha De helft praat dan vrolijk door en anderen zuchten diep en lopen weg :O En ze vinden dat we veel lachen, mensen lachen hier niet zo veel xD haha maar hilarisch joh, ook zo herkenbaar wat betreft die bussen enzo! :) Leukleuk! Geniet er van :)
  3. Will:
    8 november 2012
    Hoi Robert, zo ontdekt je maar weer dat wij als nederlanders vlug mopperen als iets minder werkt. Als je niets hebt dan ben je dankbaarder dan wij met alle luxe. Fijn dat je met de gemeent daar al een broederband op kan bouwen.
    dat het tot jullie beide Zegen mag zijn.
    Veel vreugde in je werk daar toegewenst.
  4. Evelien:
    You go brother!
  5. Anna:
    9 november 2012
    Leuk, leuk, leuk.
    En verder.... stel je niet zo aan man, met je 'daar ga ik echt niet douchen'. Dat ga jij dus sowieso leren voordat je terugkomt.

Liefsjes!
  6. Christiaan:
    11 november 2012
    Leuk om te lezen zonnetje! ik kijk uit naar je volgende bericht.

Bokda