Het koor en de supermarkt

19 november 2012 - Zjytomyr, Oekraïne

Goedenavond allen,

Het was een lekker gevulde week, dus vandaar dat een nieuwe blog even duurde. Dinsdag ben ik met de groep PABO studenten meegeweest naar Tsjernobil. In die omgeving was ik met de werkvakantiegroep al een keer eerder geweest, maar nu hebben we ook andere plaatsen bezocht. En wat rijdt zo'n dikke touringcarbus uit Nederland bizar lekker zeg. Echt niet normaal!!!! Bijzonder bij de reis was het feit dat we, toen we in de omgeving waren aangekomen, gestopt zijn en in een kring een aantal liederen hebben gezongen. De kernramp is toch een bizar voorbeeld wat de mens kan aanrichten!! Bij de groep was ook een Oekraïense vrouw mee, die in de omgeving had gewoond. We reden langs haar huis en ze barsste in tranen uit. Ik had me nog niet eerder zo gerealiseerd wat het kan betekenen als je ineens je huis uit moet en met jou je hele dorp. Bizar toch??!! Kortom, een redelijk heftige indruk. We zijn doorgereden naar een kerk waar een priester actief is. Ieder jaar gaat de PABO groep naar deze man toe. De klokken werden geluid van het kerkje en de priester stond in de deur te wachten met een brood met zout (teken van gastvrijheid). Wij hebben in de kerk een aantal liederen gezongen en de priester heeft met een aantal gemeenteleden ook een aantal liederen gezongen. Mooi om als verschillende gelovigen zo bij elkaar te zijn. Er was in het kerkje een flinke kroonluchter die met echte kaarsen gevuld was. Mooi om te zien, net zoals het gewaad van de priester. Was echt wel werk van gemaakt zeg maar. Overheersend groen en goud. Gaf een waardig aanzicht!

Woensdag, donderdag en vrijdag heb ik voor een groot deel gespit en boompjes geplant. Bij het Baken is namelijk aan de voorkant en zijkant een haag van boompjes aangelegd. Daarvoor moest een strook grond bij het hek omgespit worden. Dus woensdag en donderdag heb ik gespit, waarna vrijdag de boompjes geleverd werden en de grond in konden. Ik heb nu al het idee dat ik breder ben geworden :P Ik zal straks een foto plaatsen waarop de boompjes te zien zijn. Ze zijn gekocht bij een Nederlander :) Altijd leuk toch? Volgend jaar zal het al een dichte haag zijn, tenminste als ze niet eruit gejat zijn. Daarom zijn ze vastgemaakt aan het hek met dik ijzerdraad, wat je niet zomaar doorgeknipt krijgt met een kleine kniptang, spreek ik uit ervaring :P

Wat ik na bovenstaande arbeid flink gerechtvaardigd vind was woensdagavond het bezoek aan de Spa Welness. Samen met Jan heb ik me een aantal uur aan verschillende sauna varianten blootgesteld. Echt zo gruweldadig relaxed!! Ik denk dat volgende week weer een bezoekje gepland staat :P

Inmiddels wordt het hier lekker koud!! Een aantal dagen is het de hele dag rond het vriespunt, maar ik heb lekker warme kleding bij, dus nog geen kou geleden.

Donderdag heb ik kennisgemaakt met de jeugd van de kerk. Het is namelijk op donderdagavond de wekelijkse Bijbelstudie voor de jeugd. Samen met Eduard ben ik daar naartoe gegaan. Van iemand uit die groep was een familielid overleden (ik weet niet meer of het een moeder of oma was, maar iemand dichtbij). Toen is besloten om ervoor te zorgen dat ze zich niet alleen zou voelen, dus zijn we naar haar huis gegaan. Dat waardeerde ze heel erg. Ze bedankte na afloop en had het fijn gevonden. Bijzonder was dat we Openbaring behandeld hebben (een stukje) en daar wordt veel bescheven over de toekomst en over de hemel. Er werd een aantal maal gelinkt aan de overleden persoon die nu in de hemel verkeerd. Dit leidde niet tot heftige emotionele reacties, net zoals het zingen van lofliederen. Bijzondere rust hing er in dat kleine flatje, dus iedereen zat opgevouwen en door de hele kamer heen op de vloer enzo. Gezellig :P Er was een jongen genaamd Sascha die studeert voor Engelse tolk. Dus dat was ideaal. Ik heb de Bijbelstudie daardoor lekker kunnen volgen en dat was fijn. Na afloop heb ik kennisgemaakt met een aantal jongens en meiden uit de groep. De engelse taal wordt door weinig mensen goed beheerst, maar er is wel leuk mee te communiceren!! Een aantal jongens zijn echt leuke gasten en inmiddels heb ik bij een aantal mensen een bijnaam. Stop even met lezen en bedenk welke bij mij zou passen......

Je raadt het nooit want het is 'The Terminator'. Het gebeurde namelijk dat iemand aan mij vroeg hoe ik heette. Dus ik antwoordde met Robert. Hij verstond het niet helemaal goed en begon te lachen. Hij had namelijk robot verstaan en plakte daar direct terminator aan vast :P Dus, hoe stoer is dat hé!! Een deel van die mensen kwam ik ook tegen op vrijdagavond bij de koorrepetitie. Dat is gewoon ff wennen en flink aanpakken. Elk lied dat gezongen wordt is nieuw en totaal onbekend voor mij, plus dat ze alleen Oekrïens zingen. Ik zag in de inhoudsopgave bijvoorbeeld Amazing Grace staan, maar die hebben ze vanuit het engels vertaald. Helaas :P De repetitie ging trouwens prima. Leuke active mensen die gewoon lekker kunnen zingen. Er is twee keer per week twee uur repetitie, plus nog een uur voor de dienst op zondag, dus de liederen leer ik dan wel snel denk ik. Er zijn ook altijd een aantal mensen die apart een lied zingen. Een solo, duet of meerstemmig zit er altijd bij. Zo ook Natasja, Irina en de zus van Natasja genaamd Nina. Ze vroegen of ik bij het oefenen kon begeleiden en dat lukte wel. Toen vroegen ze of ik het zondag in de kerk ook kon spelen. Dus zondag heb ik hen begeleidt bij het zingen van dat lied. Best lastig, want je leest niet zomaar mee met de tekst!! Het ging goed en volgende week nog een keer in een andere kerk.

Zaterdagochtend werd ik wakker en liep ik mijn kamer uit, toen ik tot mijn verbazing Nederlands hoorde praten. Er waren namelijk drie nederlandse mannen gearriveerd. John, René en de vader van René. Ik weet geen achternamen, maar ik weet wel dat René de oprichting van het Baken met Margreet voor een groot deel heeft mogelijk gemaakt. Ze zaten aan een wit bolletje met ham en kaas :P Dus ik heb lekker een krentenbol op. Dat was wel weer even lekker!! Het waren gezellige mannen en er was echt een relaxte sfeer. Toen ik zondagochtend na de dienst thuiskwam hing er een erwtensoep lucht :P Echt humor gewoon. Verder hadden ze ook Peijenburg ontbijtkoek bij zich en mergpijpen. Sorry dat ik het alleen over hun eten heb, maar dat is toch wel allemaal gewoon lekker vertrouwd :P Al heb ik het hier qua eten gewoon goed hoor. Inmiddels gaat winkelen goed zelfstandig. Al zijn onverwachte dingen altijd grappig. Ik liep woensdag door de winkel en ik heb sommige delen meerdere malen gehad :P Op mijn pad lag een pakje drinken. Ik denk uit iemands karretje gevallen, niet uit de mijne in ieder geval!! Een winkelmedewerkerster (al een beetje wat oudere, dus niet een verlegen jonge meid) dacht dat het pakje uit mijn karretje was gevallen, raapte het op en riep mij na. Een gesprek was niet echt een optie, dus ik denk, maar gewoon doen of er niks aan de hand is en doorlopen, maar ik liep de verkeerde kant uit en stond toen bij de drank. Dus ik moest omkeren waarna dat mens pontificaal voor me stond. Toen heb ik maar een hoop njet=nee geantwoord en toen liet ze me na minstens tien zinnen in het Oekraïens met rust :P Minstens 5 andere winkelbediendes keken me aan, soort van half glimlachend/uitlachend. Ze hadden geloof ik niet echt met me te doen :P Bij het afrekenen is het ook altijd leuk. Zo vragen ze altijd of je een tasje wil, maar ik heb dat nog steeds niet goed door. Ik dacht dat ze eerst om een lege flessenbon vroeg ofzo (in nederland komt dat altijd als eerste :P) Maar ze brabbelde daarna nog meer dus ik heb ik mengelmoesachtig met ja en nee geantwoord en alstublieft en dankjewel. Uiteindelijk schud dat mens haar hoofd, kijkt mij aan alsof ik dom ben en houdt vervolgen een tasje hoog in de lucht recht voor m'n neus. Nou, dat begreep ik, dus toen kon ik beginnen met afrekenen. Inmiddels ben ik er ook achter dat als je losse snoepjes wil kopen dat je die ergens in de winkel moet laten wegen. Best knap vind ik dat ik niet met een ongewogen zakje bij de kassa heb gestaan. Geen idee wat er dan was gebeurd :P Ze hebben hier trouwens één soort snoepjes die echt vet lekker zijn. Voor het eerst geproefd op de de reis naar het gebergte. Nu kwam ik ze in de winkel tegen, dus daar ben ik wel lekker blij mee!!! :P

Verder is het deze week complimentenweek in het Anker. Goed voor de sfeer!!

Ik hoop dat jullie doorhebben dat het hier dus lekker loopt. Ik begin lekker mee te draaien en m'n dagen zijn goed gevuld. Fijn om hier te zijn!! Ik zit nog wel ff op sneeuw te hopen!! Vorig jaar is er 60 cm gevallen ofzo. Nou, laat maar komen :D

Tot later,
Robert

1. Peter:
    19 november 2012
    Twas weer genieten Robert!
    en petje af voor wat je allemaal klaarspeelt!
    Gods zegen hoor!
    Groetennnnn,

Peter
  2. Pa:
    19 november 2012
    Sjonge wat een verhalen! Ga zo door! Je hebt het al aardig naar de zin daar. Nog even en je slaagt voor een inburgeringscursus.
    Groeten van pa.
  3. Will:
    19 november 2012
    Bedankt voor je mooie verhalen. Je hoeft je niet te vervelen daar.Het gaat je goed. Hartelijke groet van ons uit Capelle.
    Will
  4. Kees van Vianen:
    19 november 2012
    He Robert, fijn iets van je te horen. Inmiddels heb ik van Hanna honderden fotos gezien en weet ik nu echt waar je een beetje zit. Zegen en Vrede! Kees
  5. Nadine:
    19 november 2012
    Grappig 'The Terminator' ;). Weer een leuk verhaal. Complimentenweek altijd goed:) veel succes daaar liefs
  6. Els:
    20 november 2012
    Leuk! haha En dan zeg je dat ik leuk schrijf! hahahaha
    Ik heb werkelijk waar helemaal plat gelegen weer ^^ (ooh en ook serieus gelezen bij de serieuze stukken hoor! :))

Hier is het trouwens 30 graden, dus de kou kan me nog niet zo goed voor stellen ;)
  7. Arie Kraaijeveld:
    20 november 2012
    Hoi Robert...het was weer veel wat je meemaakt. Zingen dat doen ze graag. Toen Pouljan, Corrie en ik er laatst waren vroeg Nina ook om mee te zingen in de kerk, voor die dienst was precies het lied "God zij met ons tot ons wederzien" uitgekozen en Nina wist niet dat wij er waren. Toen heeft het koor het in het russisch gezongen en wij 3-en samen met Nina in het Nederlands. Genieten. Veel plezier nog daar. Groet aan allen.
  8. Bertine:
    20 november 2012
    Super dat je het naar je zin heb Robert! Leuk om zo af en toe mee te lezen:D veel plezier nog!
  9. Esther:
    20 november 2012
    Terminator! Net wat ik dacht ;) Onwijs leuk om je verhalen te lezen! Zie het helemaal voor me, jij en die mevrouw achter de kassa. Zou wel willen weten wat zij voor een bijnaam voor je heeft :p
    Heel veel plezier daar! Liefs
    P.s. Nog maar 14 nachtjes slapen :)
  10. Harm en Heidi Mandemaker:
    26 november 2012
    Weer een mooi verhaal! Ik zie het al voor me dat jouw vader ons zondag op staat te wachten bij de kerk met een brood met zout...
    Wat die vet lekkere snoepjes betreft...die zou ik ook wel willen proeven....
    Nog een goeie tijd daar en we zien alweer uit naar je volgende verhaal!
    gr. Harm en Heidi